Team Building March 2011 (edisi pertama)

Bermula hari Sabtu pukul 6.30 pg, pelajar-pelajar jurusan Pengurusan Operasi telah berada di Perkarangan tempat letak kereta berdekatan dengan Pusat Inovasi UiTM , Shah Alam. Penggerak bagi Program Team Building adalah pelajar-pelajar kelas BM2244L ( kelas aku ler tu). Program Team Building tersebut hanya melibatkan pelajar semester 1,2,3 dan 4 Ijazah Pengurusan Operasi sahaja. Program tersebut dibuat adalah untuk mengeratkan hubungan pelajar-pelajar OPEMS singkatan bagi Bachelor in Operations Management Society. Kehadiran pelajar-pelajar adalah bolehlah dikatakan menggalakkan. Terdapat 12 kumpulan telah ditubuhkan dan setiap kumpulan mempunyai ahli seramai 6-7 orang termasuk fasilitator. Aku menjadi fasilitator bagi kumpulan ke-empat ( second time jadi fasi hehehe) dan ahli kumpulan ku telah menamakan kumpulan kami dengan nama Merong Maha Perkasa..wahaha..pengaruh daripada cerita Hikayat Merong MahaWangsa..hehe

Selepas pembahagian kumpulan, sarapan dan briefing mengenai aktiviti-aktiviti yang akan dilakukan, kami semua diarahkan untuk masuk ke dalam bas untuk menuju ke Dataran Merdeka. Di situ setiap kumpulan diberikan makanan tengahari dan aktiviti pertama iaitu LDK ( latihan dalam kumpulan) dibuat. Setelah selesai kami bermain game BOM MENGEBOM..hehehe..

     Caranya setiap kumpulan mesti pilih 1 nama negara dan selepas itu, setiap 1 kumpulan perlu mengebom bom yg lain..hehe.. kumpulan aku gunakan nama En**and dan kumpulan lain-lain gunakan nama negara yang lain, contohnya Ch**a...Nyanyikan lagu ni beramai-ramai dengan rakan sekumpulan,
       En**and bom, En**and bom, En**and bom to Ch**a Bom,                    dan kumpulan Ch**na perlu menyahut atau membalas nyanyian tersebut kepada kumpulan lain dan begitulah seterusnya. mana-mana kumpulan yang gagal menyahut atau tersalah sahut akan disqualified hinggalah tinggal 2 kumpulan yang tinggal dan kedua-dua kumpulan tersebut akan dianggap pemenang. kumpulan aku menang beb..hehe..

Kemudian game yang kedua adalah Explorace. Untuk game ni setiap kumpulan diberikan modal RM30 untuk tambang dan juga Kad Check Point untuk dicop oleh penjaga check point.Ketua pasukan dikehendaki pergi ke penjaga check point pertama untuk dapatkan tugasan yang pertama iaitu Crossword puzzle. Bila dah siap baru dapat klu untuk ke check point kedua iaitu KL Sentral.

Di situ, group aku dikehendaki menjawab 3 teka-teki tapi malangnya hanya 1 je yang betul dan kami dikenakan penalti tunggu 10 minit sebelum diberi klu check point yang seterusnya. Oh lupa nak kasi tau, setiap 1 kumpulan diberi 10 kotak air mineral dan 10 bungkus tisu untuk dijual sepanjang explorace berjalan dan kumpulan mana yang berjaya settle kan semua task dan mengumpul keuntungan jualan paling tinggi akan menjadi pemenang dan mendapat hadiah wang tunai RM 100. Pemenang kedua RM70 dan yang ketiga RM50 manakala kumpulan yang lain akan diberikan hadiah saguhati berupa hamper yang boleh tahan jugak besarnya..hehe..Sepanjang tempoh penalti tersebut ahli kumpulan aku mengambil kesempatan untuk menjualkan produk-produk yang ada kepada orang yang terdapat di KL Sentral tapi AWAS!!! rupa-rupanya DILARANG MENJUAL MAKANAN DI DALAM KL SENTRAL... nasib baik kumpulan aku tak kena tangkap, nak buat cemana,dah terjual baru diberitahu bahawa tak boleh dijual di dalam bangunan..haha..10 minit berlalu, kami diberikan klu tempat seterusnya adalah di Little India.

Ada 2 tugasan yang perlu disiapkan di Little India (check point ketiga) iaitu membuat rantai daripada benang nilon dan juga bunga tanjung dan yang kedua nyanyikan lagu 'rasa sayang eh' tapi ditukarkan ke 'rese seyeng eh' plus dalam mulut ada ais batu yang tidak dibenarkan hisap ataupun terjatuh..hehe..sweet sangat memori itu...haha....

Selepas selesai di check point ketiga, check point yang keempat adalah di Central Market. Berjalan kaki kami dari Little India ke sana, tapi memang syok..hahaha.. Kat Central Market kami ditugaskan menjual 3 bungkus ABC kepada pengunjung Central Market dan juga merakam video foreigner yang menyebut 1 MALAYSIA atau MALAYSIA BOLEH.. pandai-pandailah mereka kena tarik perhatian foreigner untuk melakukan tugas tersebut..hehe..

Last check point adalah di tingkat 5 bangunan Times Square. Untuk ke sana kami gunakan Putra LRT ke KL Sentral( tak larat nak jalan kaki dah) dan kemudian bertukar ke MONORAIL ke Imbi. Usai itu, kami mencari penjaga check point  tersebut dan diberi 3 bungkusan gula2 untuk dijual dan kami juga dikehendaki tangkap gambar yang mempunyai 3 kaum yang berbeza ( 1 MALAYSIA lah konon-kononnya..hehe).. selepas berjaya kami pun melaksanakan solat zohor di sana dan berpatah balik ke KL Sentral menggunakan MONORAIL..

Jam menunjukkan pukul 3.58 ptg selepas kami check out dari Monorail. Kami diarahkan untuk tunggu di bus stop setentang dengan pintu keluar Monorail. Game dijadualkan tamat pada pukul 4.30 ptg tapi kami tamat awal..jadi kenalah tunggu kumpulan-kumpulan lain datang ke bus stop tersebut. Selepas tamat game Explorace itu, kami pun pergi ke Impian Country Resort di Ulu Langat dengan menaiki Bus yang disediakan.
( to be continue)

****************************************************************************
Sampai di sana kami dihidangkan dengan bunyi deruan air sungai yang mengalir, bunyi unggas dan juga bunyi kanak-kanak yang juga tinggal di situ untuk berkelah dengan ahli keluarga masing-masing. Memang best!! tambah-tambah lagi, aku sendiri dah pernah datang ke situ semasa aku mengikuti kem motivasi untuk anak-anak TNB masa aku di bangku sekolah lagi.. Kami diberi masa untuk berehat dan bersedia untuk aktiviti malam. Kami berjemaah di surau yang memang siap sedia ada di situ. Selesai berjemaah solat Isyak, kami mendengar sedikit syarahan motivasi dari empunya Country Impian Resort sementara menunggu makan malam disiapkan. Setelah itu, kami meneruskan dengan aktiviti malam di mana kami bermain dengan game Investment. Cara nak main agak sukar untuk aku jelaskan di sini so kalau nak tau kena tunggu aku dapat hidayah cemana nak terangkan..hehe..selepas bermain, kami diberi lagi minuman dan makanan ringan waktu malam sebelum menuju ke khemah yang disediakan untuk tidur..
Pada pukul 6.20 pagi, kami beramai-ramai menunaikan solat subuh secara berjemaah dengan diimamkan oleh  Talha (salah seorang peserta ). Kemudian kami berkumpul untuk aktiviti senaman pagi sebagai persediaan untuk jungle tracking dan juga aktiviti tempuh halangan. Ok, untuk kedua-dua aktiviti tersebut memang lasak dan juga perlukan team yang bersatupadu. Aku ingin syorkan kepada kawan-kawan taekwon do aku untuk datang buat aktiviti oudoor kat sini..memang best wa cakap sama lu~~
Sebagai ganjaran selepas berpenat lelah barulah kami dibenarkan untuk mandi sungai dan kemudian makan tengahari yang boleh tahan sedapnya..hehe...

Ni la antara gambar-gambar untuk team building kali ini..




Selepas siap berkemas barang-barang dan khemah, kami berkumpul semula untuk aktiviti penyampaian hadiah..kemudian kami pun bertolak balik..huhu..

1 ulasan:

Ara Nadea berkata...

waaa...menarik sgttt.. best2.. jeles2.. huhuhu.. harap ble kte g sane ade aktiviti yg best cmni gak..

the follower

networked Blogs