Kalau girl jadi pandai, boy jadi apa?

       Sudah termaktub dalam kitab Al-Quran bahawa menuntut ilmu sangat dituntut dalam Islam dan ianya tidak terkecuali untuk kaum Hawa. Kita juga tahu bahawa Kaum Adam dilahirkan sebagai seorang khalifah di atas muka bumi ini, tetapi golongan Adam yang benar-benar berjihad untuk menjadi khalifah sejati masih lagi tidak seramai mana.Objektif untuk menuntut ilmu masih tidak menjadi keutamaan bagi sesetengah golongan kaum Adam di muka bumi ini. Pernah juga aku diperdengarkan dengan kata-kata," perempuan zaman sekarang ni pandai-pandai belaka, susah nak deals dengan mereka". Pelik juga aku mendengar kata-kata mereka. Tidakkah mereka menyedari, jika kaum Hawa sudah semakin pandai, tidakkah mereka terpukul dengan cabaran untuk menjadi LEBIH pandai daripada kaum Hawa tersebut?

      Kata-kata ini bukan kata-kata sindiran yang ingin aku ketengahkan pada entry aku kali ini, sebaliknya aku ingin menyeru kepada kaum Adam agar maju lebih ke hadapan agar tidak kecundang dengan kaum Hawa..Sepandai manapun kaum Hawa ranking kami tetap di bawah kalian.Syurga isteri tetap terletak pada suami dan itu fakta yang tidak dapat disangkal kerana ianya telah ditetapkan Allah sebagai Pencipta Alam Semesta. Lagipun, lelaki yang berilmu tinggi akan tinggi juga sahamnya bukan saja di dunia malahan di akhirat juga. Jangan jadikan sehelai sijil sebagai penghalang anda untuk terus menuntut ilmu kerana definisi ilmu terlalu luas dan terlalu banyak di muka bumi ini. Pandai bertukang, pandai menebang, pandai menyusun, pandai berkias, pandai mengaji dan tidak semua jenis kepandaian ini akan diiktiraf dalam sehelai kertas.

    Jadi jangan mengalah dan jangan berputus asa untuk menuntut ilmu..Semoga anda lebih terdorong dan lebih termotivasi untuk terus menuntut ilmu, dan ingatlah "Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?".

   Akhir kata, Selamat menuntut ilmu.
********************************************************************************
sentiasa ingat bahawa sesungguhnya Dia Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui.. Sentiasalah basahkan lidah kita dengan menyebut Al-Hakim dan Al- A'lim..

1 ulasan:

Ara Nadea berkata...

saye sokong pandangan anda.. kaum adam pd masa ini perlu berada lebih kehadapan..

the follower

networked Blogs