Kemalangan

Pada 9 Ogos yang lalu tanpa disangka-sangka aku telah menghadapi ujian dari Allah yang berbentuk kemalangan di jalan raya. Kemalangan tersebut berlaku sewaktu aku sedang memandu di atas sebuah jambatan yang berdekatan dengan Hospital Besar Tengku Ampuan Rahimah. Pada ketika itu, aku sedang memandu kereta kenari ayahku menuju ke tempat kerja ibuku iaitu Hospital Besar Tengku Ampuan Rahimah. Nasib tidak menyebelahi ku kerana di saat aku menunggu sebuah lori muatan panjang lepas berjalan sebelum aku bertukar ke lorong kiri (kerana kehadiran kon-kon penghalang jalan di laluan aku )tidak berhasil kerana kegagalan aku mengagak jarak selamat di antara kenderaanku dengan hujung lori berkenaan sehingga menyebabkan berlakunya sedikit geselan pada hujung kereta aku...huhu...seram sejuk gak aku masa tu..ish ish... oleh kerana aku risaukan kehadiran kereta di belakang aku yang semakin dekat, aku gagal untuk mengagak ruang yang selamat untuk lori tersebut berlalu pergi...

Inilah kesan yang ditinggalkan oleh peristiwa berkenaan..





Mujurlah aku dan ibuku tidak mengalami sebarang kecederaan fizikal cuma aku jer yang berperang dengan masalah emosi dan fikiran kerana aku perlu berdepan dengan ayahku selepas itu.. Tuhan je lah tahu betapa kecutnya aku dan betapa sakitnya kepala aku nak pikirkan kos pembaikan kereta berkenaan..Walau bagaimanapun aku bersyukur kepada Allah sebab kemalangan di jalan raya paling tidak sekali akan berlaku kepada diri seseorang yang bergelar pemandu dan setidak-tidaknya kemalangan kecil yang aku lalui ini tidaklah seberat mana jika nak dibandingkan dengan kejadian kemalangan motosikal yang dihadapi oleh adik lelakiku 2 tahun yang lalu..

Pak cikku berkata kepadaku, " itu kemalangan biasa tanda nak dapat lesen keberanian berdepan dengan masalah-masalah yang wujud di atas jalan raya"..Walaupun aku tak mengerti sepenuhnya ungkapan beliau tapi aku sedar selepas melalui pengalaman ini, tahap kewaspadaan aku di jalan raya akan meningkat..hehe

Note: gambar lekuk di bahagian bawah bumper tu takde kaitan dengan kejadian kemalangan yang aku ceritakan di atas.. lekuk berkenaan wujud disebabkan kejadian kemalangan suatu masa lalu di mana adikku yang memandu kereta berkenaan..




Tiada ulasan:

the follower

networked Blogs